La Somail

Canal du Midi - idyllisk og genial

Oppdag Languedoc
Landskapet
Strendene
Fiskehavnene
Landsbyene
Elvene
Kanalene
Fjellet
Vinen
Kjøkkenet
Historien
Tematurer
Lenker og tips
Reise/opphold
Aktiviteter
Kart og turtips
Boligkjøp
Festivaler

Kontakt
Når en flyter sakte gjennom alleer av platan og sypresser, kan en ikke unngå å la seg imponere av den ingeniørkunst som ligger bak dette byggverket. Sluser, akvedukter og vanntilførselssystem, alt planlagt og konstruert av Pierre-Paul Riquet, baronen og skatteinkreveren fra Beziers, er intet mindre enn genialt. Riquet fikk aldri oppleve åpningen av kanalen i 1681 etter 14 års bygging. Han døde blakk året før.
I alt 103 sluser er bygget langs den 24 mil lange ruten. Mest imponerende er de 7 trappeslusene ved Fonsérannes i Beziers.
Kanalen hadde stor betydning for handelen da den åpnet. Ikke minst fikk vinen nå nye markeder i nord og vest.
En tur på kanalen kan være et kjærkomment avbrekk fra mer hektiske og støyende ferieaktiviteter. Og er forurensing fra motoren plagsom, kan en leie el-båt eller velge cruise med kanalbåt drevet på solenergi. 
Kanalen kan nytes i etapper på noen timer til hele strekningen fra Middelhavet ved Sète til Toulouse (beregn en uke). Herfra går en kanal parallelt med elven Garonne til Atlanterhavet ved Bordeaux.

Båter for utleie finns i alle varianter og størrelser, og det er ikke krav om båtførerkort. Utleiesteder finns spredt langs kanalen, bl.a. i Colombiers ved Beziers Argens- Minervois, Trebes ved Carcassonne. Normal utleietid er en uke, men noen tilbyr dags- eller timesturer.  Det er også mulig å bestille plass på ulike cruise, alt fra noen timer til to uker.

Langs hele ruten finns det idylliske havner med restauranter og også overnattings- muligheter, om en ikke ønsker å benytte båtens fasiliteter. Fra flere havner er det kort vei til fots (eller på medbrakt sykkel) til landsbyer og severdigheter det kan være verdt å få med seg.


De 7 slusene (opprinnelig 9) ved Fonsérannes, er et av kanalens absolutte tekniske underverker. I 1996 ble de klassifisert som Historisk Monument, samme år som kanalen kom på UNESCOs verdensarvliste.


Noen tall:
14 års byggeperiode
12 000 arbeidere (hvorav 600 kvinner)
45 000 platan og sypresser langs traseen
Maks fart 6 km/t
Høyest punkt (vannskillet) 189 moh
103 sluser, 130 broer