Når en
flyter sakte gjennom alleer av platan og sypresser, kan en ikke
unngå å la seg imponere av
den ingeniørkunst som ligger bak dette byggverket. Sluser,
akvedukter og
vanntilførselssystem, alt planlagt og konstruert av
Pierre-Paul
Riquet, baronen og skatteinkreveren
fra Beziers, er intet mindre enn
genialt. Riquet fikk aldri oppleve åpningen av kanalen i 1681
etter 14 års bygging. Han døde blakk året
før.
I alt 103 sluser er bygget langs den 24 mil lange ruten. Mest
imponerende er de 7 trappeslusene ved Fonsérannes i Beziers.
Kanalen hadde stor betydning for handelen da den åpnet. Ikke
minst fikk vinen nå nye markeder i nord og vest.
En tur på kanalen kan være et kjærkomment
avbrekk fra mer hektiske og støyende ferieaktiviteter. Og
er forurensing fra motoren plagsom,
kan en leie el-båt eller velge cruise med kanalbåt drevet
på solenergi.
Kanalen kan nytes i etapper på noen timer til hele
strekningen
fra Middelhavet ved Sète til
Toulouse (beregn en uke). Herfra går en kanal parallelt med elven
Garonne til Atlanterhavet ved Bordeaux.